Entä jos kysyttäisiinkin yrittäjiltä?

SDP käynnisti eilen Suklaata yrittäjälle –kampanjan.  Kampanjassa viedään yrittäjälle lahjaksi suklaata ja kylkiäiseksi lyödään demareiden tuore, marraskuun lopulla ilmestynyt vaaliohjelma.

Hienoa on se, että kampanjalla SDP osoittaa tunnustavansa yrittäjien arvon ja merkityksen hyvinvoinnin rakentajina. Siinä, että demarit käyttävät yrittäjiä ainoastaan välineenä omien vaaliteesiensä rummuttamiseen, ei taas ole mitään hienoa. Suklaalla kuorrutettu yrittäjämyönteisyys tarkoittaa todellisuudessa silkkaa puolueen tavoitteiden puffaamista.  Ilmeisesti demareita ei edes kiinnosta kuulla yrittäjien omia ajatuksia siitä, miten yrittämisestä tehtäisiin Suomessa helpompaa – tempauksen tavoitteenahan on vain kertoa SDP:n eduskuntavaalitavoitteista ja siitä, miten homma pitäisi puolueen mielestä hoitaa. Ei ihmekään, että kampanja sai heti ensimmäisenä päivänä yrittäjiltä tiukan tuomion.

Päätin lähteä maanantaina alkuillasta kiertämään kantakaupungin liikkeitä samoille kulmille, joille Antti Rinne suklaarasioineen oli aiemmin jalkautunut. Tarkoituksenani oli kysellä, mitä asioita suklaatempauksesta kimpaantuneet yrittäjät itse nostaisivat esiin tulevan kevään vaaleissa.

Kymmenkunta liikettä kierrettyäni alkoi olla selvää, että pienyrittäjiä – alasta riippumatta – kiinnostavat ja heidän onnistumistaan estävät samat teemat. Listan kärkeen pääsivät byrokratiaan, verotukseen ja työmarkkinoihin liittyvät ongelmat.

Pienen otantani mukaan demareiden ohjelma osuu yhdessä oikeaan: tavoite arvonlisäveron alarajan nostosta oli haastattelemieni yrittäjien mieleen. He kaipaavat kuitenkin kokonaisvaltaisempaa verouudistusta, ei vain yhden yksittäisen ongelman ratkomista. ”Verot alas!” kaikui useamman yrittäjän suusta, kun kysyin tärkeintä toimenpidettä yrittäjyyden parantamiseksi.

Toiseksi suureksi rasitteeksi yrittäjät nimesivät yritystoiminnan käynnistämiseen ja pyörittämiseen liittyvän raskaan byrokratian. Sama koski niin liiketoimintaan tarvittavia lupia ja ilmoituksia kuin esimerkiksi työllistämisen paperisotaa. Eräskin haastatelluista totesi: ”Paiskin mieluummin itse töitä näännyksiin asti, kuin rupean taistelemaan tuettuun työllistämiseen vaaditun byrokratian kanssa.” Yrittäjien viesti oli selvä: Normien purkamisen ja byrokratian keventämisen tiellä pitää jatkaa.  

Yksi demareiden teemoista on yrittäjien toimeentulo ja sosiaaliturva. Siinä SDP tyytyy kuitenkin yksittäisen käytännön asian ratkomiseen, eikä uskalla kyseenalaistaa koko järjestelmää. Keskustelu esimerkiksi negatiivisen tuloveron varaan rakentuvasta sosiaaliturvasta on demareille myrkkyä, kun energia on keskitetty vanhojen olemassa olevien rakenteiden puolustamiseen. Rakenteet kiittävät, yrittäjä ei.

Myrkkyä demareille, keskeistä yrittäjille -osioon menee myös työllistämisen kynnyksen laskeminen työmarkkinoiden joustoa lisäämällä. Useat yrittäjät totesivat, että palkkaukseen liittyvän valtavan riskin ja suurten työllistämiskustannusten takia jää lisäihminen useimmiten palkkaamatta. Kielteisyys määräaikaisuuksia kohtaan ja huippuunsa viritetty irtisanomissuoja tekevät tehtävänsä, mutta joustojen lisäämisen sijaan demarit olisivat vain pahentamissa nykyistä tilannetta kieltämällä nollatyösopimukset. Kiinnostavaa olisikin kuulla, miten demarit yhdistävät tämän tavoitteensa työn määrän lisäämiseen.

Haastattelemani yrittäjät lähettivät vahvan viestin tulevaan vaalikevääseen kaikille puolueille: Yrittäjät kaipaavat vähemmän puhetta ja enemmän konkreettisia tekoja yrittämisen edellytysten parantamiseksi. Todellinen yrittäjämyönteisyys ei ole vaalien alla kokoon kasattuja suklaakampanjoita, vaan jatkuvaa muutoksen tekemistä yrittäjämyönteisellä filosofialla. Se filosofia taas omaksutaan parhaiten yrittäjiä kuunnellen, ei heille saarnaten.

DanielSazonov
Kokoomus Helsinki

Helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen ja kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja. Oikeustieteilijä ja teekkari.
Twitter @dansazo.
www.danielsazonov.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu