*

Daniel Sazonov

Suomea ei kehitetä siltarumpua soittamalla

Pisararadasta on tullut tämän viikon kova kiista päähallituspuolueiden välille. Hanke olisi kiire saada käyntiin vielä tällä hallituskaudella, jotta sen eteneminen ja hankkeelle kaavailtu EU-tuki saataisiin varmistettua. Uhkana on, että koko hanke kaatuu, jos päätös sen aloittamisesta siirtyy seuraavalla hallituskaudelle.

Keskusta on pitänyt hanketta parjaavaa siltarumpupauketta yllä jo pitkään. Keskusta olisikin hallituksessa valmis kuoppaamaan välittömästi koko hankkeen. Keskustasta ei myönnetä, että hanke on paitsi Helsingin seudun, myös koko maan liikenneinfran kehittämisen näkökulmasta välttämätön. Valitettavasti siltarumpujen paukutus on tarttunut joiltain osin myös Kokoomukseen.

Suomen taloudellisen kehityksen vetureina toimivat pääkaupunkiseutu ja maakuntien keskuskaupungit. Niille sujuva junaliikenne on keskeinen kilpailukykyvaltti. Tällä hetkellä Suomen koko junaliikenteen toimivuus on kiinni Helsingin ratapihan toimivuudesta ja jo pienikin ongelma lähiliikenteessä pistää koko maan juna-aikataulut sekaisin. Lähiliikenteen eriyttäminen omalle radalle poistaisikin tätä kytköstä ja lisäisi koko rataverkon jouhevuutta.

Pisararata yhdessä Helsingin ratapihan perusparannuksen kanssa on keskeisesti koko Suomen raideliikenteen sujuvuutta parantava hanke. Tämä on konkreettinen esimerkki siitä, miten panostukset pääkaupunkiseudun infraan hyödyttävät koko maata. Hankkeen vaikutukset ovat Suomen kannalta merkittävämmät kuin rahan kaataminen maakuntien vähän liikennöityihin radanpätkiin. Haittapuolena hankkeessa on toki se, että sen edistämisestä ei yksikään maakuntaedustaja saa hattuunsa sulkaa maakuntansa edunvalvojana.

Pisararata vaikuttaa merkittävästi koko Helsingin seudun kehittämiseen. Helsingin seudun kunnat ja valtio solmivat viime vuonna sopimuksen suurten infrahankkeiden tukemiseksi ja asumisen edistämiseksi. Sopimuksessa kunnat sitoutuivat kasvattamaan asuntotonttien kaavoitusta vuosina 2016 -2019 noin 25 prosentilla verrattuna voimassa olevaan Helsingin seudun kuntien ja valtion aiesopimukseen. Vastineeksi valtio sitoutui panostamaan infrahankkeisiin kuten pisararataan.

Nyt hanketta ollaan vesittämässä, mutta oletukset Helsingin ja seudun kuntien panostuksista asuntojen rakentamiseen varmasti pysyvät. Pääkaupunkiseudun kohtuuhintaisen asumisen edistäminen on aiheena poliitikkojen kestosuosikki, jolle löytyy peräänkuuluttajia. Heti, kun tämä vaatii konkreettisia ratkaisuja, asiaa edistävien määrä romahtaa. Kokonaan oma kysymyksensä on vielä se, että valtion jos minkä pitäisi olla luotettava kumppani tämän kaltaisissa strategisissa kysymyksissä.

Siispä omat ja muut: Avataan momentti ja laitetaan hanke käyntiin. Siltarumpuja soittamalla ei Suomi kehity. Päätöstä pöytään!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Maata ei myöskään kehitetä vanhaa "maan tapaa" soveltamalla, jota blogisi sisältö edustaa.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Yksi raide Frankfurtin rautatieasemalta jatkuu maan ale ja vie suoran lenoaseman alle, hieman kuten paikallisjuna Hesassa. Toimiva. Samoin kapearaiteisempi raitovaunu puikahtaa Frankun keskustassa osittain maan alle ja toimii kuin metro.

Portlandissa (Oregon) on pikaraitiotie, joka keskustaan tullessaan asettuu kadulle ratikaksi ja lähiöissä kiitää 80km/h omaa kaistaansa aina lentoasemalle itään tai noin 30 km länteen: kolmella linjallaan se on siis yhdistetty lähijuna ja raitiovaunu, jolla yksi raideleveys. (Keskustassa matkustus on ilmaista ja polkupyörällekin on sijansa; kuulutukset englanniksi ja espanjaksi)

Maailmalta löytyy paljon hyviä ratkaisuja. Hesan pitää löytää omansa. Eikö pisara käy? :D

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Siltarumpu pärähtää soimaan hyvin helposti maakuntien 'tarpeettomien' liikennehankkeiden yhteydessä, mutta näyttää sointi saavan katkeran sävyn soidessaan Helsingin hankkeiden yhteydessä. Vaikka eihän maakuntien ja Helsingin liikennehankkeilla kannattavuuksineen yleensä ole eroa. Ainoa ero on yleensä kustannuksissa, joissa Helsingin hankkeissa desimaalipilkku on säännöllisesti ainakin yhden numeron verran enemmän oikealla...

Kyllä, tämä on todellakin aitoa vahingoniloa. Joskus näinkin päin.

Käyttäjän KajRisberg kuva
Kaj Risberg

Kaukoliikenteen ei tarvitsisi tulla rautatieasemalle asti. Ne voisi hyvin pysäyttää vaikka Leppävaaraan ja Tikkurilaan. Jos sitten haluaa keskustaan tulla, niin siitä pääsee paikallisjunalla.

Toimituksen poiminnat