*

Daniel Sazonov

Tiukka sääntely tukahduttaa uudet innovaatiot

  • Tiukka sääntely tukahduttaa uudet innovaatiot

Viikonlopun huumoripläjäyksen tarjosi Helsingin poliisi, joka julisti Twitterissä ajojahdin Uber-kuskeja kohtaan. Itsekin sain kaveriltani viestin: “kumpi meistä soittaa 112:seen tiistaisesta Uber-kyydistämme?”. Sävy tosin oli huolestuneen sijaan ironinen. Vaikka hälyn noustua poliisi kiirehtikin tarkentamaan kehotustaan, ilmensi twiitti hyvin suhtautumista uusia palveluita kohtaan.

Taksikuskit ovat närkästyneet uudesta palvelusta, joka haastaa perinteisen taksibisneksen edullisuudellaan ja helppokäyttöisyydellään. Alan toimijat ovat käpertyneet siilipuolustukseen. Vanhakantaista kilpailun rajoittamista puolustetaan loppuun saakka. Aseiksi kelpaavat maalailut taksittomasta maaseudusta ja kiskurihinnoista.

Uber ei toki ole ainoa palvelu, joka ravistelee tietyn sektorin markkinoita ja herättää samalla voimakkaita tunteita. Edunvalvontatahot ovat käyneet myös yksityisten ihmisten asuntoja välittävän Airbnb:n kimppuun samalla, kun se on lisännyt suosiotaan Suomessa. Majoitus- ja ravitsemisalan yrityksiä edustava Mara onkin ehtinyt jo vaatia alle 30 vuorokauden mittaisten vuokrasopimusten täyttä kieltämistä. Näin Airbnb:n käyttö muuttuisi Suomessa käytännössä laittomaksi.

Samanlaista maailmantuskaa kuin Uber ja Airbnb ovat aiheuttaneet taksi- ja majoitusalalla, on Onnibussin tulo aiheuttanut aiemmin bussiliikenteessä. Onnibussin piti romuttaa linja-autoliikenteen toimintaedellytykset ja karsia tarjotut linjat minimiin. Todellisuudessa onnibussin tulo ja sitä seurannut hintakilpailu on lisännyt bussilla matkustamisen vetovoimaisuutta. Voittajia ovat olleet kuluttajat.

Hauska yksityiskohta on, että nyt bussiyritykset – jotka aiemmin vastustivat bussiliikenteen kilpailun avaamista – ovat alkaneet vaatia taksiliikenteen vapauttamista ja kilpailun tuomista myös taksimarkkinoille. Tämä ilmentää hyvin monien suojattujen sektoreiden edunvalvontatahojen ajattelumallia: kilpailu on huonoa ja pahasta niin kauan kuin se kohdistuu omaan sektoriin.

Kiihtyvä teknologinen kehitys ja globaali kilpailu ovat jo täällä. Voimme Suomessa joko ottaa sen tarjoamista mahdollisuuksista kaiken irti tai pyristellä epätoivoisesti vastaan. Itse kannatan ensimmäistä. Meidän tulee avata suojattuja aloja ja lisätä niillä kilpailua. Tämä tarkoittaa lainsäädännöllisiä toimia, jotka tuovat Uberin ja Airbnb:n kaltaiset innovaatiot harmaalta alueelta selkeästi laillisiksi liiketoiminnan harjoittamisen keinoiksi.

Toimivimmat, kustannustehokkaimmat ja asiakaslähtöisimmät ideat syntyvät, kun uudet toimijat päästetään markkinoille haastamaan vanhaa tapaa tehdä. Ja kun kotimarkkinat tarjoaa tähän mahdollisuuden, syntyy uutta liiketoimintaa ja kansainvälisiä menestystarinoita.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Kari Ahveninen

Veronkierto on hauskaa. Miksi siitä siis valitetaan?
Tosin, on kyllä olemassa tuo yhteiskuntavastuu, josta siitäkin puhutaan. Jos kukaan ei enää maksa veroja tai kiertää niitä parhaansa mukaan, niin millä maksetaan Suomen sosiaalihuolto, terveydenhuolto, maahanmuutto jne... ??

Ja Uber on tunnettu siitä että kuljettajat eivät maksa verojaan. Aivan samoin kuin Airbnb. Jos sitä tekee muutama niin se ei ole ongelma. Jos sitä tekee paljon kansasta, niin se on ongelma.

Käyttäjän DanielSazonov kuva
Daniel Sazonov

Uusien liiketoimintamallien salliminen ei ole yhtä kuin veronkierron salliminen. Itseasiassa päin vastoin. Kun Uberin kaltaiset palvelut tuodaan pois harmaalta alueelta, voidaan alkaa keskittyä palvelusta kiistelemisen sijaan siihen, miten veronmaksu varmistetaan. Tässä on firmojenkin intressi olla mukana.

Kari Ahveninen

Uusien liiketoimintamallien salliminen pitäisikin olla suositeltavaa, muutenhan ei mikään muutu. Eikä tule uutta liiketoimintaa.

Uberin, samoin kuin joittenkin muitten ns. uusien liiketoimintojen ongelmana kuitenkin on se ettei niitä valvota, kun lainsäätäjä ei ehdi mukaan. Tosin, sitä voitaisiin helpottaa sillä että asioista tehtäisiin yksinkertaisempia.

Mutta tiettävästi pääsääntöisesti uber-kuskit "unohtavat" kertoa tuloistaan, samoin Airbnb-vuokraajat. Miksi ne muuten olisivat niin edullisia verrattuna verovelvollisiin palveluihin? Vähän sama kuin pimeän taksin kanssa, tosin niillä ei ole tilausjärjestelmää.

Olisikin aihetta miettiä toimintamallien miettimistä kokonaan uusiksi, ja sallia tuollainen selfemployed-kategoria, jolla olisi säällinen verotus (lue sananmukaisesti: Säällinen!) ja jonkinlainen lain suoja / velvoite, kuten perinteisilläkin aloilla.

Ei asiakastakaan saa jättää oman onnensa nojaan, miksi siis tekijä pitäisi jättää?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #6

Voihan verottaja suorittaa arvioverotuksen ja lisätä päälle 20 % raipan, kyllä verottajalla on kokoomuksen hoitamat työkalut olemassa.

Käyttäjän JukkaKaijala kuva
Jukka Kaijala

Innovaatiovauhti ylittää monikertaisesti lainsäätäjien ketteryyden. Uusien digitaalisten palvelujen vyöryä Suomeenkin on ihan turha yrittää estää keinotekoisilla raja-aidoilla. Jakamistalous, mobiilisovellukset ja digitaalinen valuutta tulee olemaan seuraava megatrendi, ja se hyödyttää nimenomaan tavallista kuluttajaa.
Eikö tähän kannattaisi lähteä uteliaana ja positiivisella mielellä mukaan.

Matias Härkönen

Yhteiskunta joka ei ole valmis uudistuksiin, taantuu varmasti. Nämä ovat erinomaisia esimerkkejä. AY-liikkeiden jämähtäminen 1970-luvulle on toinen vastaava taantumuksen tae.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Onko AY-liike laatimassa säätelyä yritysten pystyttämistä vastaan erillaisilla toimialoilla?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Sosiaaliperäinen maahanmuutto ja rahojen siirtäminen Ameriikkaan on yhtä kannattavaa.

Käyttäjän Jouni kuva
Jouni Tuomela

Taksirenkinä joskus toimineena, ja tummien aurinkolasien värittämänä;

- Aina saatavilla oleva kuljetuspalvelu on jostainsyystä koettu yhteiskunnalle tärkeäksi, joten jatkuvan kyytipalvelun saatavuus on turvattu järjestetyllä päivystystoiminnalla, jossa on parhain keinoin pyritty ennakoimaan kyytien kunkinhetkiset tarpeet.
Eli taksi on saatavilla aina, vaikkakin tilapäisiä kuljetushuippuja on ruuhka-aikoina, jolloin taksin tulo voi kestää. Kuten pikkujoulu-illat ja lauantaisin viimeisen yöravintolan sulkeutuminen, ruuhkaa noin 15 minuuttia paikkakunnan koosta riippuen.

- Vapaaehtoinen kyytipalvelu ei koskaan voi korvata järjestettyä palvelua esimerkiksi vanhusten ja sairaiden kuljetuksessa.

- Minusta kimppakyydit ja Uberin kaltaiset systeemit voivat mainiosti täydentää, varsinkin ruuhka-aikoina.

- Suomalaisen Taksin ja kenentahansa -ajaman tilapäiskyyditsijän erottaa kovin moni seikka, joita en tähän listaa, mutta tärkeinpänä erona näen turvallisuuden.

Lopulta kai kyse on vain siitä, mitä kukakin haluaa maksaa omasta turvallisuudestaan.

Tuosta Airbnb:stä mitään tietämättä voin kuvitella saman pätevän siihenkin.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Uber hyökkää myös koulutusbyrokratiamme kimppuun. Aamun Hesarin mukaan Uber-kuskin koulutus kestää 45 minuuttia, taksikurssissa kolmen vartin oppitunteja on vähintään 30.

Kävin aikanaan Helsingissä taksikurssin, se oli ihan hauskaa aikaa. Mutta Suomessa ei aina ymmärretä, että työ kouluttaa tekijänsä parhaiten.

Käyttäjän saarinenj kuva
Juhani Saarinen

Suomi sääntelee itsensä hengiltä, byrokraatit kun ovat saaneet vallan ,niin jälki on näkyvissä, EU on byrokratian ja sääntelyn kaskus, jossa ei muuta tehdä kuin säädetään typeriä säädöksiä kansalaisten elämän vaikeuttamiseksi, vaikuttaa kovin tutulta, ikään kuin oltaisiin menossa samanlaiseen järjestelmään kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa kolhoositalous yritti pitää rattaat pyörimässä, kovin heikoin tuloksin.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Asiakkaan asema: liikennevakuutus kieltäytyy korvaamasta, koska ammattiliikennöintiä luvatta. Kuski oli tyhjätasku, eikä häneltä saa korvauksia perittyä. Matkustaja oli yrittäjä, joka oli maksanut minimi-YEL:ttä, ja halvaantuu, seuraavat neljäkymmentä vuotta sitten kärvistellään vanhainkodin nurkassa kansaneläkkeellä.

Kuski viettää seuraavat neljäkymmentä vuotta peruspäivärahaa nauttien lähiöräkälässä, koska ei kannata tehdä töitä, ei ulosotto koskaan lakkaa.

Meikäläisen hommissa tällaisiin tapauksiin törmää...en nousisi itse ueber-taksiin.

Mika Selin

Onko näissä ueber takseissa minkälainen taksamittari systeemi? Normi taksissa kun mittari on päällä niin tiedot ovat avointa luettavaa verottajalle ja sinne ne myös on ilmoitettava. Mittari sinetillä lukittu ammattilaisen toimesta.

Käyttäjän hexu980 kuva
Heikki Aukee

Mielestäni ensin kannattaa sallia toiminta, tarkastella vaikutukset ja ratkaista vasta sen jälkeen tarvitaanko säätelyä. Suomessa on ay:n ja byrokratian linnakkeissa päinvastainen suhtautumistapa kaikkeen muutokseen. Työehto- ja sääntö-Suomi näivettää kaiken tal. toiminnan kehittymisen ja yrittäjien innovoimisen maassa.

Mika Selin

Voisiko myös vaikka ambulanssikuljetukset antaa matti meikäläisen hoidettavaksi. Samoin junaliikenne pitää avata. Kyllä kännykkä sovellus riittää.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Miksi vainajia saa kuljettaa vain ruumisautoilla ja ambulansseilla?

Mika Selin

Saa vainajia kuljettaa muutenkin. Tiettyjä sääntöjä on.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Ymmärtääkseni vainajaa saa kuljettaa pakettiautossakin tai katetussa perävaunussa.

Käyttäjän MikaOksanen1 kuva
Mika Oksanen

Ambulanssi ei kuljeta ruumiita.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Über on kermankuorintaan perustuvaa bisnestä. Überin puolustelu esimerkiksi oikeusvaltion periaatteisiin vedoten on vähintääkin irvokasta.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

...fritzit katsoo talonjussiin, vielä mahtuu muovipussiin
Danke Schön ja Wiedersehen, ei pöytään mitään jää!
Jawohl, jawohl, jawohl...
maata jälleen vallataan
Über Alles
rahat talles
kaikki tallataan!

nahkashortsimiehet jatkaa
yöttömässä yössä matkaa
Über Alles
rahat talles
kaikki tallataan!

Runoili Juha Watt Vainio n. v. 1971.

Käyttäjän JukkaKaijala kuva
Jukka Kaijala

Lauri, mikä se Über on? Tässä keskustellaan Uberista. Lähdetään vaikka siitä, että lataat sovelluksen kännykkääsi, käytät sitä ja aloitat sitten arvostelun.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

En oikein ymmärrä sitä überkeskustelua, jota aiheesta käydään. Asioita pitää vooida yleistää. Elämme kansanvaltaisesssa oikeusvaltiossa, jossa laki on, ja sen tulee olla, kaikille sama. "Tyhmiä" lakeja ei tule rikkoa, ne tulee muuttaa.

Jos übertoimita sallitaan ilman, että lakiin tehdään ENSIN asianmukaiset muutokset, mitä muita "tyhmiä" lakeja saa alkaa rikkoa, ja kenellä on oikeus päättää, mikä laki on "tyhmä"?

Toimituksen poiminnat