*

Daniel Sazonov

Digiä Helsingin kouluihin! Mutta millaista?

Maaliskuussa hyväksyimme opetuslautakunnassa Helsingin opetuksen digitalisaatio-ohjelman. Sen pohjalta Helsingissä lähdetään isolla paketilla panostamaan opetuksen digitalisointiin. Vastaanotto kouluissakin on ollut innostunut - valtaosa on hakenut erilaisiin innovaatiokokeiluihin, joissa kehitetään digi-pohjaista oppimista.

Tämän päivän kokouksessamme pohdimme, millä digitalisaatio-ohjelman onnistumista olisi hyvä mitata. Samalla tavalla kuin ohjelmassakin mittareissa on erilaisia osioita. Osalla mittareista mitataan ihan puhtaasti laiteasioita kuten kannettavien tietokoneiden määriä tai langattoman verkon tasoa. Toisilla pyritään arvioimaan opetuksen ja oppimisen muutosta. Digitalisaatio-ohjelma ja nämä mittarit koskevat kaikkia kaupungin peruskouluja, lukioita ja ammattioppilaitoksia.

Mittarit ovat tärkeitä, koska yleensä juuri sitä tapahtuu, mitä mitataan. Ne siis tavallaan puskevat muutosta eteenpäin vielä itse ohjelmaakin voimakkaammin. Mittareiden merkittävyyden takia asian käsittelyä päätettiin jatkaa seuraavassa kokouksessa. Tämä antaa erinomaisen mahdollisuuden kerätä laajemminkin palautetta asiasta.

Olisikin hienoa ennen seuraavaa lautakunnan kokousta lokakuun alussa kuulla, minkälaisia mietteitä esitetyt mittarit herättävät. Ajatusten kertominen onnistuu sähköpostilla daniel@danielsazonov.fi, puhelimitse tai vaikka FB-viestillä. Kaikki heräävät ajatukset ovat enemmän kuin tervetulleita!

Myös muihin lautakunnan kokoomuslaisiin jäseniin Anniina Palmiin ja Timo Raittiseen voi asiassa olla tietenkin yhteydessä.

Suoraan mittareihin pääset tästä linkistä. Tarkemmin tausta-aineisto löytyy opetuslautakunnan esityslistan kautta tästä. Itse aiemmin hyväksytyn digi-ohjelma on puolestaan tämän linkin takana.

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

No jopa on mittarit. Ei tule mieleen että ykkösenä pitäisi olla oppilaiden osaamisen taso? Eli osataanko asiat ja osataanko niitä laitteitakaan käyttää.

Koko touhusta puuttuu täysin näkemys.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

En ole päässyt selvyyteen mitä tarkoitetaan koodaamisella ja digitalisaatiolla ja mihin niillä pyritään.
50 vuotta sitten koodasin SPURT-asemblertason ohjelmointikielellä. Sillä tehtiin Suomen suurimman yrityksen varastokirjanpito, tuote- ja asiaksrekisteri sekä reskontra. Ne toimivat lähes realiaikaisesti.
Käsittääkseni reikäkorteilla tehtiin digitaalista tietojenkäsittelyä jo 30-luvulla.

Vasta myöhemmin tuli tekstinkäsittelyohjelmat, käyttöjärjestelmät, taulukkolaskentaohjelmat ym valmiit ohjelmat. Alun jälkeen ei ole tarvinnut koodata. Luulen että ohjelmien ja pelienkin teossa ei tarvitse koodata, vaan tietokone tekee koodin kunhan käyttäjä on ensin kuvannut tehtävän.

Tuntuu siltä, että lapsille koodauksen opettaminen on verrattavissa askarteluun, se on hauskaa. Kuvittelen että lapsosille voisi olla tärkeämpää ongelmien ratkaisuajattelun kehittäminen? Välineinä kynä ja paperi, laskutikku tai tietokone.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Selailin viitteitä. Tärkeältä tuntui että on hyvät atk-laitteet ja kunnolliset verkot. Ihan kuten monella eläkeläiselläkin jo on, minullakin on pöytäkone, uusi läppäri, älykännykkä, tulostimia, skanneri, digikamera ja muuta vastaavaa.

Opetuksen sisällöstä ei löytynyt paljon tietoa. Ehdotan seuraavantapaisia tehtäviä: Oppilaille sanotaan, että teidän pitäisi maalata tämä luokka, montako litraa maalia tarvitaan siihen hommaan? Yhdellä litralla maalaa 10 m2.
Tehtävän voisi suorittaa millä apuvälineillä tahansa, kynä ja paperia, laskutikku, tietokone. Voitaisiin järjestää kilpailuja...
Oppilaan pitäisi osata arvioida seinien mitat, vähentää ikkuna- ja oviaukot.

Yhteiskunta ja koko maailma on täynnä ongelmia ja haasteita joita voidaan, jos ei ratkaista niin ainakin laskea hyvin pitkälle kaikki se mikä on laskettavissa. Pitää osata matematiikkaa ja fysiikkaa.
Joskus nuoruudessani laskeskelin Excelillä jo markka-aikana ydinvoimalan kannattavuutta:
http://www.kolumbus.fi/leo.mirala/Tutkimuksia/Tutk... ja aukeavalta sivulta atomivoimala1.xls ►

Jos tarvitaan niin voin tehdä lisää ehdotuksia, niitä on maailma täynnä.

Toimituksen poiminnat