*

Daniel Sazonov

Vapauslinja kannattaa!

Paljon puhuttu ja kohuttu liikennekaari tuli vihdoin valmiiksi. Hallitus pääsi asiasta sopuun eilen ja itse laki astuu voimaan vuoden 2018 heinäkuussa. Vapauden ja markkinaehtoinen kilpailu puolustajat voittivat. Yksittäisten olemassa olevien alojen suojelijat ja etujärjestöjen puhemiehet hävisivät.

Huomion kohteena on ollut erityisesti raskaasti säännelty taksiala. Lainmuutoksen ansiosta kilpailu taksialalla lisääntyy radikaalisti, kuluttajien valinnanmahdollisuudet kasvavat ja esimerkiksi Uberin kaltaiset palvelut asetetaan samalle viivalle muiden alan toimijoiden kanssa.

Muutoksen hiekoittajat ovat yrittäneet vähätellä muutoksen suuruutta. Tosiasiassa se on kuitenkin dramaattinen. Jatkossa kuka tahansa voi suhteellisen kevyellä lupamenettelyllä pistää pystyyn taksiyrityksen, määrittää kyydin hinnan vapaasti ja poimia kyytiin ihmisiä tai paketteja mistä ja milloin haluaa.

Vielä muutama vuosi sitten olisi ollut vaikea uskoa, että taksialaa tullaan vapauttamaan näin radikaalisti. Helsingin sanomat uutisoi eilen, että vielä eduskuntavaaleissa enemmistö hallituspuolueiden kansanedustajista vastusti taksialan vapauttamista. Keskustan edustajista 84 %, Perussuomalaisten edustajista 71 % ja Kokoomuksen edustajista 57 % ilmoitti Helsingin Sanomien vaalikoneessa vastustavan väitettä “Taksien pitäisi antaa kilpailla vapaasti asiakkaista ilman, että valtio säätää hinnat tai rajoittaa taksilupien määriä.”.

Taksiasiassa hallituspuolueet - Kokoomus mukaan lukien - on tullut Kokoomusnuorten linjoille. Kokoomusnuoret on jo vuosien ajan puhunut liikennepalveluiden vapauttamisen puolesta. Ennakkoluulot ovat olleet asiassa syvällä. Järkevällä sisällöllä, vahvoilla argumenteilla ja hyvällä viestillä ne on kuitenkin saatu murtumaan.

Loppusilauksen ennen eilistä päätöstä asialle antoi Kokoomuksen puoluekokous kesäkuussa. Tuolloin se hyväksyi aloitteemme taksisääntelyn purkamisesta. Kannastamme tuli Kokoomusta sitova virallinen linja. Nyt se linja on toimeenpanossa ja puoluekokousaloite täyttänyt tehtävänsä. Ehkä seuraavaksi sitten apteekit?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Ruotsin esimerkki osoittaa, että joukkoon tulee epärehellisiä, jotka vetävät turisteilta ja vanhuksilta kiskurihinnan. Vapaudella elämöijät unohtavat ihmisluonnon nurjan puolen. Vapauteen liittyvä vastuu unohtuu nykyisin muutoinkin turhan usein.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Perussuomalaiset itseasiassa saivat lakiin "lisenssipykälän". Taksiluvan voi suorittaa kuka tahansa. Vasta lisenssi oikeuttaa toiminnanharjoittamiseen. Hintojen alarajaa ei seurata, mutta ylihinnoitteluun voidaan puuttua.

Esimerkki. Tulin tänään taksilla silmän laserleikkauksesta. Kuljettaja ei oikein ymmärtänyt juttua. Hän oli renki jolle isäntä maksaa palkan provikan muodossa. Pelkäsi tietysti hintojen alenemisen johtavan palkan pienentymiseen.

Kerroin, että sinun tilanteesi on loistava. Olet jo suorittanut tarvittavat näytöt. Perusta vaikka jonkin kollegasi kanssa oma yhtiö. Autoliikkeet myyvät taatusti ilman vakuuksia kulkupelin kuukausimaksulla ilman muita vakuuksia, jos asiat on muuten kunossa. Siihen ylimääräiset hilkuttimet päälle ja ei muuta kuin töihin. Olet kaverisi kanssa itsenäisiä. Yksi pikkubussi ja yksi näppärän kokoinen farkku.

Oli muuten pitkän aikaa hiljaa...ilmeestä päätellen viestini meni perille.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Takinkäännön ennätys .

HS:n Vaalikone paljastaa:
-Vielä ennen vaaleja keskustan, perussuomalaisten ja kokoomuksen edustajat
- vastustivat taksien vapauttamista
POLITIIKKA 20.9.2016

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Yle-uutisten nettisivulla lueteltiin uuden systeemin haittoja. Niitä oli melkoisesti.

http://yle.fi/uutiset/nouseeko_taksikyydin_hinta_j...

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Riittääkö Taxeja maakuntiin vai ajeleeko ne kaupungeissa?

Vai keskittyy osa Kelan SOTE kyyteihin jotka korvataan verovaroista?
(tuottoisa bisnes )

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Matkakatto tarkoittaa summaa, jonka täyttyessä Kela korvaa loppuvuoden matkat kokonaan.
Tänä vuonna vuotuinen matkakatto on 300 euroa -16.
Väestön ikääntyminen lisää matkoja
Vuonna 2012 Kela maksoi matkakorvauksia koko maassa yli 297 miljoonaa euroa.

– Väestön ikääntyessä tarvitaan yhä enemmän erityiskulkuneuvoja. Haja-asutusseudulla ei välttämättä pysty julkisilla kulkuneuvoilla matkustamaan terveydenhuoltoon. Ja entistä enemmän asiakkaita siirtyy laitoshoidosta avohoitoon,
- jolloin kustannukset siirtyvät Kelalle

JK. Veronmaksaja maksaa SOTE-TAXINSA kahteen kertaan.
Veroillaan Kelasta ja omavastuunsa.

Käyttäjän HenriJrvi kuva
Henri Järvi

Olikohan siellä laissa joku kohta että Trafi pannaan valvomaan että ylisuuria hintoja ei voisi ottaa. Mielenkiintoista. Taksien hinnathan ne ovat ilmeisesti se suurin hinnoittelu ongelma maassamme. Entäs ne vuokrat. Eihän niitä tarvitse valvoa. Nehän ovat ihan kohtuullisia. Tässä me näemme miten pääoma vie ja vedättää kansalaista ja tyhjentää kansalaisen taskut poliittisen eliitin myötävaikutuksella.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Joo nuo Ylen uutiset. Taksiliiton puheenjohtaja lienee hiukkasen jäävi käsittelemään asiaa kokonaisvaltaisesti. Esim. Turussa on mahdollisuus saada nykykäytännön mukainen taksilupa kestää vain kymmenen vuotta.

Tuo aamulla ilmestynyt pääotsikko on jostain syystä poistettu sivuilta. Tyypillistä yleä.....ei sitä kannata niin tosissaan ottaa.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Ei tässä pelkästään YLE:n eikä taksiliiton varassa olla. Kyllä asiasta pystyy tekemään arvioita oman elämänkokemuksensa perusteella - ja erityisesti Ruotsin kokemusten.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

-Juuri kallis kurssi pitää osan Uber-kuljettajista edelleen "pimeinä", vaikka lupa periaatteessa useimmille heltiäisikin.

Perussuomalaisten vastustus myös kaatoi ehdotuksen,
- että alle 10 000 euron tienesteihin vuodessa yltävä kuljettaja ei olisi tarvinnut taksilupaa.
-Tämä saattaa lisätä pimeänä ajamisen houkuttelevuutta.
IL 21.9-16

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Koska Kok,kepu,Ps vapauttaa irtisanotut Ex-palkansaajat,veronmaksajat
Työttömän pakkotyöllistämisestä 0 eurolla yrityksissä? Maksamiensa sosiaaliturvaa vastaan ?

Ja muuttaa perustuslain yhdenvertaisuuslain (muutos joulukuu-14) koskemaan myös heitä työelämässä?

JK. Koskee jo 112 000 kansalaista.
TEM 20.9-16

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

”Paljon puhuttu ja kohuttu liikennekaari tuli vihdoin valmiiksi.”
Ja nyt sitten ollaan tyytyväisiä . Taksit ovat luvanvaraisia , Ja voidaan unohtaa tältä erin liikennepoliittinen keskustelu ja keskittyä uusiin aiheisiin politiikassa.

Voidaan rauhassa odotella Ahon, Lylyn ja kumppanien ensi talven aikana yhteiskunnalle etsimiä perusteluja nykyisin harjoitetulle politiikalle ja keinoja miten ja millä perustellaan sitä että ollaan harjoitettu vuodesta 2011 alkaen EU liikennestrategian , ilmasto päästöjen ja kestävän kehityksen vastaista liikennepoliittista kehittämistä, mikä on jo maksanut Suomelle miljardeja virheellisesti ja puutteellisin tiedoin tehtyjä rakenteellisia investointeja ja samalla heikentänyt ratkaisevasti maamme logistista kilpailukykyä.

http://www.lvm.fi/-/selvityshenkilot-kartoittamaan...

Liikennekaari asiakirjat ovat tallennetut

http://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-portlet/downloa...

Liikennekaari, robotisaatio ja digitalisaatio (mm MaaS hanke) ovat hyviä esimerkkejä Suomalaisesta liikenne sanan käsittämisestä ,sen sisään sovelletuista valtion rahoittamista ja politiikoille tuoduista faktoista.

Liikenne käsitetään palveluksi, jossa keskitytään pääasiassa henkilöliikenteeseen maassa (ei vedessä eikä ilmassa) avulla.

http://www.liikennevirasto.fi/liikennejarjestelma/...

Tavaraliikenteen osalta keskitytään ns.Suomi on Saari strategian mukaisesti kehittämään maahan palveluja joita tuotetaan maaliikenteen avulla sisä suomen ja rannikkosatamien välillä.

Tämä EU liikennestrategian vastainen lvm budjetointi ja määrärahojen painotus maaliikenteen kehittämiseen on turvattu vuoden 2012 liikennepoliittisessa selonteossa minkä perustoista mm oikeuskansleri on todennut jo vuonna 2014 niiden olleen puutteelliset.

Meidän virheellisen kehittämislinjaa ei huomata, koska media on valjastettu em valtion viralliseen linjaan.

Esimerkki tältä viikolta:

http://yle.fi/uutiset/lisaa_ilouutisia_satamille_h...

Keskitytään pintajournalismiin.

Mitä asiantuntijoille kertoo se, että Haminaan tulee Venäjän jokiliikenteeseen valtamerilaivoista siirrettävään tavaraliikenteeseen 150 henkilöä keski euroopasta ja Sataman omaa kotimaista henkilöstöä tarvitaan lisää 50 henkeä.

Lisäksi tarvitaan noin 5 miljoonan panokset Satamalta ja 20 miljoonan euron lisäinvestoinnit yhtiöltä mikä tulee asiakkaaksi/operaattoriksi.

Se kertoo sen että ollaan saatu täysin uusi toiminta ja toimintamalli satamaan. SE kertoo sitä että maassa ei ole meriklusteri kunnossa. kun se tarvitsee operaatioihin keski euroopasta tuollaisen asiantuntija arsenaalin.

Se kertoo sitä että meillä ei ole omasta takaa onnistuttu keskustelemaan IVY maiden toimijoiden kanssa liikenteen kehittämisestä, eikä olla kyetty tarjoamaan Suomalaisen yhtiön toimesta maamme logistisesti oikealla paikalla olevia palveluja.

Meidän meriliikenne (huom -LIIKENNE) palvelu tuote ei ollutkaan maailman johtavalla tasolla. Sellaisella mitä LVM ja sen usean tuhannen henkilön organisaatio vakuuttaa niin mediassa kuin omilla netti sivuillaan.

Vaan Yllätys Yllätys . Kysymys ja vastaus : Mikä on se uusi malli jota ei osata ja mihin ei olla valmistauduttu millään tavalla vaan ulkolainen yhtiö voi tulla tänne kun täällä ollaan ” housut kintussa” .

Se on sisävesiliikenteen huomioiminen Suomen liikenne strategiassa . Meillä ei olla aloitettu toimia ,vaikka ollaan EU ssa sovittu jo vuonna 2011 että alamme siirtää maantieliikenne volyymeja sisävesille.

Nyt Belgialainen yhtiö tulee ja näyttää meille mallia siitä miten tavara liikenne venäjälle on mahdollista vesiteitse. Laivasta laivaan järjestelmällä mitä keski euroopassa on arkipäivää , meillä sitä ei olla edes aloitettu vielä, ei vaikka meillä on Euroopan toiseksi eniten sisävesiväyliä. Ne ovat käyttämättä yhä

Eli näimme senkin ihmeen tässä ja nyt että se on mahdollista vaikka Suomi panostaa miljardi tolkulla raideliikenteeseen ja siihen liittyvään infaan saadakseen Venäjn transitia raiteille , niin meidät yllätetään ulkolaisen yhtiön toimesta heidän minimi investoinneilla( vrt yli 3 miljardin vuotuiseen lvm budjettiin ) kaappaamaan Euroopan varmimmin ja nopeimmin kasvava merenkulun osuus (merenkulku; vesiliikenne = meriliikenne ja sisävesiliikenne; wikipedia)

Vesiliikenne on mahdollista niin Euroopassa Venäjällä ja Suomessa , koska se on kaikille osapuolille halvempi mitä raide ja maantie liikenne.
Myös Suomessa. Myös Suomen sisäisessä liikenteessä.

Olisiko politiikoilla kansanedustajilla ja hallituksen ministereillä nyt aika lukea myös EU tilintarkastustuomioistuimen huomautus ja alkaa selvittämään ja huomioimaan kokonaisuudessaan myös vesiliikenteen mahdollisuudet liikenteen kehittämisissä. Etsiä niistä valtiolle ja teollisuudelle ekonomiseen kestävän kehityksen mukaiseen suuntaan mahdollistavat toimintavat ja väyläinvestoinnit. Vesiliikenne jätetiin mm edellisessä parlamentaarisessa liikenne infra korjausvelka raportissa huomioimatta.

http://www.eca.europa.eu/Lists/News/NEWS1503_03/IN...

Tilintarkastustuomioistuin edellyttää edellämainitussa raportissa , että

”Jäsenvaltioiden olisi asetettava etusijalle ne sisävesiliikennettä koskevat hankkeet, joilla saavutetaan suurimmat ja välittömimmät hyödyt ”

Kysynkin ovatko päähallituspuolueet pyytäneet ja kysyneet LVM/liikennevirastolta laskelmia siitä kumpi tuo enemmän hyötyä. Järvi Suomen tavaraliikenteen saaminen 50% sisävesiliikenteeseen ja suoriin meriyhteyksiin ( johdettu suoraan EU liikennestrategia tavoitteista) tavaraliikenteen osalta vai taksiliikenteen ja UBERIn kiistat.

Toimituksen poiminnat