*

Daniel Sazonov

Bernerin valmistelu: sooloilua, oikopolkuja ja konsulttiselvityksiä

Valtiovarainministeriö kuistilla

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner julkisti eilen ministeriönsä esityksen uudeksi liikenneverkkoyhtiöksi. Esitykseen liittyy paljon kysymysmerkkejä, eikä sen sisältöä voi ainakaan nykymuodossaan hyväksyä. Myös esityksen valmistelutapa ja sooloileva toimintatapa, jossa esitys tuodaan hallituksen keskusteluun julkisuuden kautta, sai arvostelua - ja syystä.

Esityksen pihvi on valtava remontti koko autoilun verotukseen. Silti jo keskiviikkona valtiovarainministeriö ilmoitti, että se ei ole valmistelemassa minkäänlaisia uudistuksia autoilun verotukseen. Torstaina ministeriö sanoi perehtyvänsä esitykseen ja kommentoivansa sitä vasta sitten. Berner ja hänen ministeriönsä ei siis yllättänyt vain hallituskumppaneita, eduskuntaa ja kansalaisia vaan myös esityksen kannalta keskeiset muut viranomaiset.

On tietysti ymmärrettävää, että Anne Berner on suhteellisen uusi kasvo politiikassa ja että opeteltavaa oikeiden käytäntöjen sisäistämisessä on ollut paljon. Apua valmisteluun on kuitenkin tarjolla runsaasti. Yksi hyödyntämisen arvoinen opas on oikeusministeriön julkaisema ”hallituksen esitysten laatimisohjeet”. Ohjeissa todetaan muun muassa seuraavaa:

”Valtioneuvoston ohjesäännön (262/2003) mukaan ministeriön on hankittava valtiovarainministeriön lausunto valmisteltaessa asiaa, jolla on huomattava kansantaloudellinen tai valtiontaloudellinen merkitys.”

Mistä faktat?

Hetkinen seis. Jos valtiovarainministeriö on näin ulkona valmistelusta, mistä laskelmat ja analyysit selvityksen pohjaksi ovat tulleet? Yksityisiltä konsulteilta tietenkin!

Kun esitykseen ja sen tausta-aineistoon perehtyy, huomaa, että konsulttiyhtiö PwC:ltä on tilattu kaksi verojärjestelmää koskevaa selvitystä: Esiselvitys liikenneverkkoyhtiön perustamisen ja toiminnan arvonlisäverokysymyksistä sekä Lisäselvitys liikenneverkkoyhtiön perustamisen ja toiminnan verokysymyksistä.

Ulkopuolisen selvittäjän voimin on toteutettu myös esityksen kansainvälinen vertailu. Sen on tehnyt asianajotoimisto Bird & Bird otsikolla Selvitys liikenneverkkojen hallinnointitavoista eräissä Euroopan maissa. Kansainvälinen vertailu kuuluu politiikka- ja lainsäädäntövalmistelun kulmakiviin, joten se lähtökohtaisesti tehdään virkatyönä.

Ulkopuolisen selvitysvoiman käyttämisessä ei sinänsä ole mitään pahaa, jos sille on aidosti tarvetta. Erikoiselta se näyttää tilanteessa, jossa asiantuntijaviranomainen pidetään ulkona ja tarvittava data hankitaan toisaalta. Mielenkiintoista on myös kansainvälisen vertailun kaltaisen perinteisistä perinteisimmän virkatyön ulkoistaminen asianajotoimistolle.

Miksi Anne Berner toimii näin? Onko se piittaamattomuutta perinteisistä valmistelun malleista, tarve ottaa omistajuutta yhteisistä hankkeista, poliittista kokemattomuutta vai sittenkin taitava peliliike? Liikenneinfran pitkän aikavälin suunnittelu, korjausvelan umpeen kurominen ja liikenteen veropohjan turvaaminen on erittäin tarpeellinen uudistus. Olisi erittäin ikävää, jos näin keskeinen uudistus vesittyisi taitamattoman johtamisen takia. 

Katastrofaalista elinkeinopolitiikka

Ajatusten pallottelu ja ennakkoluulottomienkin ratkaisujen nostaminen pöytään on ehdottoman tervetullutta politiikassa. Paitsi jos pallottelija on ministeri ja pallottelun seurauksena saadaan jonkin sektorin markkinat sekaisin. Näin näyttää nimittäin käyvän autoalalle.

Autokauppa on erityisen politiikkaherkkä kaupan ala. Esimerkiksi autoveron tapauksessa puhutaan yksittäisen kuluttajan kannalta tuhansista - jopa kymmenistä tuhansista - euroista. Siksi pienetkin odotetut muutokset siinä vaikuttavat välittömästi ihmisten ostokäyttäytymiseen.

Tämän voi jokainen miettiä omalta kannaltaan. Kuvitellaan, että olisit viime viikoilla ollut autokaupoilla ja löytänyt tarpeisiisi sopivan auton, jonka olit päättänyt tilata. Nyt kuuletkin, että hallitus saattaa poistaa ensi vuoden alusta autoveron, joka säästäisi sinulta 8 000 euroa. Odottaisitko puoli vuotta ja katsoisitko, miten tilanne etenee?

Minä ainakin odottaisin. Niin näyttävät nyt tekevän monet muutkin suomalaiset. Autotuojien järjestön mukaan tämä uhkaa tuoda valtiolle jopa 2,5 miljoonan euron veromenetykset päivässä. Jos kauppa ei käy, menee paitsi veroeuroja, myös autokauppoja nurin - ja niiden mukana iso määrä työpaikkoja.

Kiitos siis Berner oppikirjaesimerkin tarjoamisesta siitä, kuinka lähtökohtaisesti hyvät uudistukset saadaan tuhottua surkealla valmistelulla. Hyvin hoidettu homma!

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Siis onko LVM selvitys jo hallituksen esitys?

Selvityksessä kerrotaan sivu 4

Hallituksen sopimuksen mukaisesti liikenne- ja viestintäministeriö asetti 22.4.2016 hankkeen, jossa selvitetään valtion liikenneverkon kehittämistä liiketaloudellisesti (LIVE). Selvityshankkeessa oli tarkasteltavana malli, jossa valtion väylien hoidon, kehittämisen ja ylläpidon tehtävät siirrettäisiin perustettavaan valtionyhtiöön. Valmistelun tavoitteena on selvittää ja tehdä ehdotus tarvittavista lainsäädäntömuutoksista ja muista toimenpiteistä siten, että uudistus olisi mahdollista toteuttaa vuoden 2018 alusta, jos niin erikseen päätetään.

Jne. raportti jatkuu.

Käyttäjän karifa kuva
Kari Fagerström

"Miksi Anne Berner toimii näin? Onko se piittaamattomuutta perinteisistä valmistelun malleista, tarve ottaa omistajuutta yhteisistä hankkeista, poliittista kokemattomuutta vai sittenkin taitava peliliike?"

Tässä yhteydessä voitiin maksaa takaisin niille tahoille jotka ovat olleet tukemassa ministerin poliittista uraa. Tehdyt selvitykset on varmasti pilkottu sopivan kokoisiksi, jottei rikota kilpailuttamisehtoja. Vastaavaa toimintaa ilmenee varmasti myös muissa vastaavissa hankkeissa eri ministeriöissä.

Toimituksen poiminnat