*

Daniel Sazonov

Helsingin asiat kuuluvat kaupungille - eivät maakuntakansanedustajille

Tänään eduskuntaan luovutetaan Malmin lentokenttää käsittelevä kansalaisaloite. Aloitteella yritetään saada eduskunta säätämään laki Helsinki-Malmin lentopaikasta ja torppaamaan Helsingin yleiskaavan mukainen rakentaminen nykyiselle Malmin lentokenttäalueelle.

Kansalaisaloitteen tekijät haluavat, että valtion laittaa vielä kerran lusikkansa soppaan ja hiekoittaa Helsingin kaupunkikehitystä. Tämä sen jälkeen, kun valtio on ensin itse vauhdittanut ratkaisuja Malmin alueen suhteen hyväksymällä Finavian päätöksen keskittää lentokenttäpalvelut pääkaupunkiseudulla Helsinki-Vantaalle.

Oli itse lentokentän kohtalosta mitä mieltä tahansa, on tämä kansalaisaloite sellainen, jota jokaisen kuntien ja kaupunkien itsehallintoon ja yksityisomaisuuden suojaan uskovan tulisi vastustaa. Aloitteessa kun on kyse siitä, että Helsingille ja sen valtuustolle perustellusti kuuluva valta päättää Helsingin maankäytöstä yritetään napata eduskuntaan. Jos aloite menee läpi eduskunnassa, 178 muualta kuin Helsingistä valittua edustajaa sanelevat, miten Helsingin maita tulisi käyttää.

On vähintäänkin erikoista, että aloitetta ovat lähteneet tukemaan myös monet helsinkiläiset kansanedustajat. Malmi-aktivistien irtopisteiden kalastelu näyttää ohittavan rationaalisena lainsäätäjänä toimimisen. Malmi ei ole kysymys, josta pitäisi käydä toista näytöstä eduskunnan istuntosalissa.

Erilaisessa lainsäädännössä on jo nyt kirjattu oikeus sellaisten maa-alueiden lunastamiseen, joille on keskeinen tarve yleisen edun, kuten esimerkiksi kansallisen turvallisuuden näkökulmasta. Lentotoiminnan edellytysten turvaaminen kansallisen turvallisuuden kannalta on jo turvattu nykyisessä ilmailulaissa, eikä siihen ole tarvetta säätää kansalaisaloitteella ehdotettu erillislainsäädäntöä.

Erillisellä lainsäädännöllä ei ole muutenkaan juuri säädetty yksittäisten maa-alueiden käytöstä. Tällaista lainsäädäntöä tehdään lähinnä valtion omille maille perustettavista kansallispuistoista.

Olisi erittäin erikoista säätää laki, jolla yksittäisiä maa-alueita, joita valtio ei omista, lainsäädännöllä osoitetaan johonkin käyttöön. Tämä on hankalaa sekä kunnallisen itsehallinnon että yksityisomaisuuden suojan näkökulmasta. Helsinkiläisenä todella toivon, että eduskunta kunnioittaa oikeuttamme päättää itse omistamiemme maiden maankäytöstä.

Eduskunnan on tärkeää arvioida tarkkaan aloitteen perustuslakiulottuvuutta. Tätä arvioidessaan se pääsee punnitsemaan, riittääkö aloitteen perustuslakisuhdetta käsittelevässä osiossa mainittu lentopaikan ylikunnallinen ulottuvuus ja “Suomen etu” (joka Malmin tapauksessa on loputtoman marginaalinen) ylittämään kunnallisen itsehallinnon ja yksityisomaisuuden suojan. Esimerkiksi sote-uudistus ei tähän ole vielä pystynyt, mutta ehkä Malmin lentokenttä pystyy.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Tuomas Virtanen

Muistaakseni on olemassa eräs Östersundomin tapaus, missä valtio nimenomaan määräsi toisen kunnan omistamia maa-alueita liitettäväksi toiseen. Kyseessähän oli siis Östersundomin alueiden liittäminen Helsinkiin, vaikka Sipoo ei näin olisi halunnut tehdä. Perusteena oli Helsingin asuntopula. Östersundomia ei ole vieläkään rakennettu ja edelleen Helsinki haluaa haalia itselleen lisää maa-alueia käytettäväksi asuntoihin.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Helsingin kaupunki on tuhoamassa maailmanperintökohteeksi kelpaavan Malmin lentoaseman valheellisin perusteluin. Siksi tämän pitäisi olla valtakunnanpoliittinen asia.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Toivon vilpittömästi, että eduskunta säätää erityislain, jolla tämä arvokas kenttä otetaan valtion suojelukseen. Sillä on tärkeää maanpuolustuksellista käyttöä. Sota-aikana se toimi mm. hävittäjätukikohtana. On täysin järjetöntä lakkauttaa valmis lentokenttä, joka on tärkeä myös siviili-ilmailun kannalta. Uusia lentäjiä ja helikopterilentäjiä tarvitaan. Koulutuspaikkana se on erinomainen, jolla ei häiritä kansainvälistä liikennettä. Lentokenttä ja itse lentokenttärakennus on hyvä säilyttää arvokkaiden perinteidenkin vuoksi.
Asunnoille löytyy kyllä tilaa muuallakin. Helsingin kaupungilla on kaavoitusoikeus, joten ei ole mitään ongelmaa.

Tässäkin asiassa on hyvä olla ”jalat maassa ja älli päässä.”

Seppo Sipilä

Eikö maakuntakansanedustajille kuulu se, että heidän edustamiensa maakuntien nopea ja sujuva ilmatieyhteys pääkaupunkiseudulle aiotaan hävittää ikään kuin kysymyksessä oikeasti olisi pelkästään Helsingin sisäinen asia?

Helsinki-Vantaan kautta lentäminen kestää lähtökohtaisesti vähintään kolme tuntia pidempään, koska sinne ei pääse ilman ajanvarausta.

Käyttäjän JanneVasama kuva
Janne Vasama

Tämä on selkeästi ylikunnallinen asia. Jo asetuksenkin mukaan Malmin lentokenttä on suomen lentoliikenteen virallinen rajanylityspaikka. Kyseessä on suomen pääkaupungin tavoitettavuus ja sulkeminen tekisi Helsingistä läntisen Euroopan ainoan pääkaupungin jossa ei ole yleisilmailukenttää aikatauluttomalle liikenteelle. Kyseessä on mitä suuremmassa määrin valtakunnan asia.

Esa Järvinen

Danielin (DS) mielestä Malmin lentokentän etu Suomelle on "loputtoman marginaalinen". Tällaisen mielipiteen esittäminen kertoo minulle sen, että kirjoittaja ei ole perehtynyt Malmin lentokentän tilanteeseen kovin hyvin. Itse en ole lentäjä, mutta Pohjois-Helsinkiläisenä pitkään asiaa seuranneena olen vakuuttunut Malmin lentokentän arvosta. Se palvelee - ei vain pääkaupunkiseutulaisia, vaan laajasti asiaa ajatellen - koko Suomen yleisilmailua.
Kukaan ei kiistä sitä, etteikö Malmin kaltaista lentokenttää tarvittaisi. Paitsi ehkä nyt sitten DS(?). Korvaavaa kenttää on etsitty jo muutama vuosikymmen, mutta ei ole löydetty. Eikä kukaan halua maksaa sitä reilua 100 miljoonaa, minkä sen perustaminen maksaisi. Malmilla se on valmiina. Kenenkään ei tarvitse maksaa mitään. Ei tarvita muuta kuin purkaa rakennuskiellot ja annetaan ilmailun yrittäjille mahdollisuudet toteuttaa ammattiaan. Samalla alueelle voidaan rakentaa myös asuntoja. Alueen kehittämisestä on olemassa hyvin vaihtoehtoisia suunnitelmia.
On kummallista, että LexMalmin käsittelyn kynnyksellä monet tahot ovat pesemässä käsiään jo heti kättelyssä. Perustellaan näkemyksiä sillä, että kunnat ovat itsenäisiä ja saavat kaavoittaa alueelleen, mitä haluavat. On se outo asia, että viimeinen pyhä asia Suomessa tuntuu olevan enää kuntien itsenäisyys. Siihen ei saa puuttua. Onko edustuksellinen demokratia Suomessa jo niin pitkällä, että mielipidemittauksilla ja kansalaisaloitteilla ja ylipäätään enemmistön mielipiteellä ei ole merkitystä, koska poliitikot tietävät jo etukäteen, mikä on lopulta kansalle parasta?

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Stadissa riittää tarpeeksi rakennusmaata, vaikkapa idän suunnassa. Antakaa sen Malmin kentän olla edelleen omalla paikallaan.

Esa Järvinen

Danielin (DS) mielestä Malmin lentokentän etu Suomelle on "loputtoman marginaalinen". Tällaisen mielipiteen esittäminen kertoo minulle sen, että kirjoittaja ei ole perehtynyt Malmin lentokentän tilanteeseen kovin hyvin. Itse en ole lentäjä, mutta Pohjois-Helsinkiläisenä pitkään asiaa seuranneena olen vakuuttunut Malmin lentokentän arvosta. Se palvelee - ei vain pääkaupunkiseutulaisia, vaan laajasti asiaa ajatellen - koko Suomen yleisilmailua.
Kukaan ei kiistä sitä, etteikö Malmin kaltaista lentokenttää tarvittaisi. Paitsi ehkä nyt sitten DS(?). Korvaavaa kenttää on etsitty jo muutama vuosikymmen, mutta ei ole löydetty. Eikä kukaan halua maksaa sitä reilua 100 miljoonaa, minkä sen perustaminen maksaisi. Malmilla se on valmiina. Kenenkään ei tarvitse maksaa mitään. Ei tarvita muuta kuin purkaa rakennuskiellot ja annetaan ilmailun yrittäjille mahdollisuudet toteuttaa ammattiaan. Samalla alueelle voidaan rakentaa myös asuntoja. Alueen kehittämisestä on olemassa hyviä vaihtoehtoisia suunnitelmia.
On kummallista, että LexMalmin käsittelyn kynnyksellä monet tahot ovat pesemässä käsiään jo heti kättelyssä. Perustellaan näkemyksiä sillä, että kunnat ovat itsenäisiä ja saavat kaavoittaa alueelleen, mitä haluavat. On se outo asia, että viimeinen pyhä asia Suomessa tuntuu olevan kuntien itsenäisyys. Siihen ei saa puuttua. Onko edustuksellinen demokratia Suomessa jo niin pitkällä, että mielipidemittauksilla ja kansalaisaloitteilla ja ylipäätään enemmistön mielipiteellä ei ole merkitystä, koska poliitikot tietävät, mikä on lopulta kansalle parasta.

Susanna Oksanen

Malmin lentokenttä valittiin Euroopan 7 uhanalaisimman kulttuurikohteen listalle maaliskuussa 2016. Tästä tekstistä aukenee myös, miksi kyseinen maa-alue tulisi suojella lailla, ja miksi asia on ylikunnallinen.Jopa yli valtiollinen. “On harvinaista, että arvokas teollisuusperintökohde on edelleen toiminnassa. Rakennukset tulisi suojella, kuten monen muun Euroopan maan lainsäädäntö edellyttäisi, sekä kontekstiltaan että maisemaltaan, joka tässä tapauksessa tarkoittaa kiitoteitä ja lentokentän toimintoja”, van Rompaey jatkaa. “Malmin lentoaseman modernistiset rakennukset ovat kansainvälisesti arvokkaita. Ne ovat sekä erinomaisia otoksia säilyneestä modernistisesta lentokenttäarkkitehtuurista että todistavat maailmansotien välisen ajan hämmästyttävästä kehityksestä. Suomi tunnetaan maailmalla juuri modernistisesta arkkitehtuuristaan, jota suomalaisten itsensä ei tulisi aliarvioida”, Sara van Rompaey totesi perjantaina tutustuttuaan lentokenttään ja tavattuaan eri alojen asiantuntijoita. http://www.kotiseutuliitto.fi/kansainvalinen-asian...

Kari Voutilainen

Miksi kokoomus on alentunut gryndereiden apupuolueeksi ja kääntää selkänsä Helsingin ja kansakuntamme historialle?

Toimituksen poiminnat