Daniel Sazonov

Neljä keinoa Helsingin katutyöpiinan pysäyttämiseksi

Tein tänään sunnuntaipäivän kuluksi kävelylenkin kotoani Kampista Töölön ja Laakson kautta Pasilaan ja takaisin. Ihana syksyinen pakastava ilma ja mukava reitti läpi kaupungin ja keskuspuiston. Muuten mukavalla reitillä vastaan tuli useammassa kohtaa katutöitä, joista on viime vuosina tullut kantakaupungissa liikkuvien jatkuva ärsytyksen aihe. Vaikkapa Helsingin jäähallin kohdalla Nordensköldinkadulla olisi lainkuuliainen jalankulkija saanut kiertää puoli kilometriä ylimääräistä päästäkseen Töölöstä Pasilan suuntaan.

Autoliikenne on keskeisimmillä tietyömailla saatu vielä jotenkuten, joskin takkuavasti sujumaan. Tämäkin tuntuu kuitenkin paljolta sanoa, jos on edes kerran ajanut Mechelininkadun päästä päähän tai yrittänyt ruuhka-aikaan päästä keskustaan bussilla Hämeentietä. Kevyen liikenteen sujumiseen ei ole ilmeisesti suunnattu sitä vähääkään huomiota.

Syksyn alussa kannustin helsinkiläisiä laittamaan viestiä aina, kun Helsingin kehittämiseen liittyen on mitä tahansa ajatuksia. Mistään yksittäisestä asiasta ei ole sen jälkeen tullut yhtä monta yhteydenottoa kuin loputtomilta tuntuvista katutöistä ja niistä johtuvasta sujumattomasta liikenteestä. Ongelma ei ole vain kumipyörillä liikkuvien, vaan yhtä lailla kävelijöiden, pyöräilijöiden ja joukkoliikenteellä matkustavien.

On aika laittaa katutyöpiinalle piste. Vaikka asiaa on ymmärrettävästi aiemminkin yritetty, ongelmat tuntuvat vain pahentuvan. Kaupungin organisaatiouudistuksessa syntyneet uudet toimialat ovat toimineet nyt reilun vuoden. Aiempien virastojen aikaisia siiloja on purettu ja kaikki kaupunkiympäristöön liittyvät kysymykset ovat nyt yhdellä toimialalla. Uuden toimialan on parannettava juoksuaan ja kyettävä toimeenpanemaan tarpeelliset katutyöt niin, että ne tehdään mahdollisimman nopeasti ja minimaalisella haitalla. Asia on myös otettava poliittisen johdon tiukkaan ohjaukseen ja seurantaan.

Prioriteetiksi on otettava nimenomaan liikennehaitan keston minimoiminen. Isompikin haitta on siedettävissä, kunhan sen kesto on mahdollisimman lyhyt. Tämä voi tarkoittaa vaikkapa jonkun katuosuuden lyhyttä sulkemista kokonaan tai työskentelyä ympärivuorokautisesti.

Tarkasteluun on otettava myös kaupungin omistamien organisaatioiden toiminta. Keskeinen tekijä katutöiden kohdalla on kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara. On kysyttävä, kykeneekö se tuottamaan rakentamiseen liittyvät palvelut riittävät tuottavasti ja tehokkaasti vai olisiko työt hankittavissa tehokkaammin markkinoilta? Asiasta on käynnissä selvitys, jonka tuloksia odotetaan lähiaikoina.

Osansa on kannettava myös kaupungin sähköyhtiö Helenin, jonka kaukolämpö ja sähköverkkotyömaat ovat yksi iso syy katutöille. Yhtiölle itselleen olisi eduksi, että työt hoidetaan mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. Tulen nostamaan tämän kysymyksen myös itse esille Helenin hallituksessa.

Kaikki katujen harmi ei ole kaupungin tai sen yhtiöiden aiheuttamaa. Iso tekijä erityisesti keskusta-alueella on eri kiinteistöjen korjauksista johtuva katualueiden varaaminen. Yhdessä korttelissa saattaa olla useiden talojen mitalta katualueita varattuna kuukausikaupalla. Tämä haittaa liikkumista jalkakäytävillä, vie parkkipaikkoja ja saa kapeiden katujen liikenteen takkuamaan. Mahdollisuus katualueiden varaamiseen on rakennustöiden sujumiseksi oltava, mutta niiden varaamisesta maksettavien hintojen tulisi varmistaa se, että alueita pidetään varattuna vain aivan välttämättömän ajan. Tätä varten katualueen varaamisesta perittäviä maksuja tulisi porrastaa niin, että pinta-alan lisäksi niissä huomioitaisiin varauksen kesto. Mitä pidempään varaaja haittaa aiheuttaa, sitä enemmän hänen tulee maksaa.

Olemme asettaneet tavoitteeksemme olla maailman toimivin kaupunki. Emme voi sanoa saavuttaneemme tätä tavoitetta ennen kuin jokaisen matka töihin, kouluun, kauppaan tai harrastuksiin sujuu takkuilematta.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Varaamisellehan on olemassa valmis hinnasto: sama maksu jonka henkilöautoilijatkin maksavat katutilan varaamisesta. Taitaa olla noin euron/neliö/tunti.

Pekka Iiskonmaki

Patrik Laine saapui kotimaahan – joukkuekaverit haukkuivat Suomen pystyyn: ”Melkein tuli tippa linssiin”

Kaverit ovat fixua väkeä.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

"Osansa on kannettava myös kaupungin sähköyhtiö Helenin, jonka kaukolämpö ja sähköverkkotyömaat ovat yksi iso syy katutöille."

Se Helen tulouttaa sinne kaupungin kassaan kivasti fyffee, jota poliitikot sitten jakelee. Poliitikot on jo keksineet hiilineutraalin Helsingin. Se kysyy investointeja, joten se tuloutus lienee heikompaa. Yks aitajuoksija oppi näitä asioita aiemmin.

Idea siitä, että katualueen poikkeuskäyttö olisi kulu on fiksu. Se vaan ei saa johtaa siihen, että tulee sutta ja sekundaa, eli ei tehdä kerralla, vaan maksetaan seuraavastakin kierroksessa, jolloin se tuloutettava...

Toimituksen poiminnat