Miksi Rinteen hallitus panttaa ratainvestointeja?
Vaalien alla puhuttiin huomattavan paljon nopeista junayhteyksistä erityisesti Tampereen kautta pohjoiseen ja Turun suuntaan. Ensimmäiseen näistä kytkeytyi myös Helsinki- Vantaan lentokentän kautta kulkeva lentokenttärata. Kaikki puolueet sitoutuivat hankkeiden edistämiseen vaalien jälkeen.
Hankkeet ovat kooltaan miljardiluokkaa ja vaativat uusia rahoitusmalleja, sillä perinteisellä budjettirahoituksella niitä on käytännössä mahdoton saada rakennettua. Edellinen hallitus laittoi hankkeiden valmistelun liikkeelle perustamalla hankeyhtiöt, joihin oli tarkoitus ottaa mukaan ratalinjausten kaupunkeja ja muita yhteiskunnallisia toimijoita.
Nyt hankkeiden eteneminen näyttää pysähtyneen. Rinteen hallituksen hallitusohjelmassa ei ole varattu hankkeille rahoitusta ja tänään annetussa lisäbudjettiesityksessäkin Helsinki-Tampere-välin suunnitteluun annetaan vain 11 miljoonaa suunnitelurahaa. Hankeyhtiöiden tai muiden hankkeiden suhteen etenemistä ei tapahdu. Kunnon päätökset puuttuvat yhä.
Kolme viikkoa sitten julkaistussa hallitusohjelmassa todetaan: ”Hallitus antaa kesäkuussa 2019 lisäbudjetin, jossa käynnistetään merkittäviä liikennehankkeita. Hallitus määrittää hankkeet lisäbudjetin valmistelun yhteydessä.”
Tänään annetussa lisäbudjettiesityksessä näin ei kuitenkaan tehdä. Siinä sanotaan: ”Nyt päätettyihin hankkeisiin ei sisälly nopeita ratahankkeita itään, pohjoiseen ja länteen. Nämä laitetaan liikkeelle erillisellä päätöksellä ottaen huomioon kunkin hankkeen tämänhetkisen suunnittelutilanteen.”
Hallitus jätti siis tekemättä sen, jonka se vielä viime viikolla eduskunnalle tiedonannossaan lupasi?
Rinteen hallitus on päättänyt myydä valtion omaisuutta kolmella miljardilla eurolla. Nämä rahat käytetään muutamien kymmenien miljoonien eurojen silppuna pääasiassa erilaisiin palveluiden ja tulonsiirtojen väliaikaiseen kasvattamiseen. Tämä on kestämätöntä politiikkaa, jossa valtion budjettiperiaatteita kierretään ja lyhytnäköinen jakopolitiikka naamioidaan tulevaisuusinvestoinneiksi.
Kun kerran valtion omaisuutta on päätetty käyttään uudelleen, aitoja tulevaisuusinvestointeja olisivat nimenomaan isot vuosikymmeniksi ihmisten arkea ja Suomen kilpailukykyä parantavat hankkeet kuten nopeat ratayhteydet Tampereelle ja Turkuun. Muutos olisi aidosti historiallinen ja huomattavasti suurempi kuin satojen miljoonien kaataminen maakuntien siltarumputiehankkeisiin.
Rinteen hallituksella olisi mahdollisuus jäädä historiaan näiden toteuttajana. Miksi se ei halua tarttua siihen?
Sivu 111:
”Väyläverkoston kokonaiskuva kootaan ja arvioidaan laaja-alaisesti. Kokonaiskehittäminen linjataan osana parlamentaarisen työryhmän esittämää 12-vuotista valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.
– – –
Erityisesti rataverkkoa ja raideliikennettä koskeville miljardihankkeille on syytä tehdä laaja-alainen vaikutusten arviointi sekä suunnitella ja rakentaa ne nykyisen verkon kanssa toimiviksi kokonaisuuksiksi, jotka tuovat lisää matkustajia raiteille ja mahdollistavat järkevän rahankäytön. Hankkeet tukevat Suomen kehittämistä, työvoiman liikkumista, kestävän liikkumisen tavoitteita toiminnallisesti ja alueellisesti tasapainoisella tavalla sekä tarjoavat
kilpailukykyisen vaihtoehdon lentoliikenteelle.
Hankkeita ei eroteta koko väyläverkoston kehittämisestä ja 12-vuotisesta liikennejärjestelmäsuunnittelusta, jotta kustannustehokkaimmat ja toimivimmat ratkaisut tulevat käytäntöön.”
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handl…
Tuollainen ”tutkitaan ensin ja hutkitaan sitten” on paljon parempi toimintatapa kuin esimerkiksi Helsingin kaupungin hellimän Pisaran ”rahat Kankkulan kaivoon vaikka väkisin” -asenne.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/onko-pisararata…
https://www.hameensanomat.fi/uutiset/hameenlinna-j…
X
Ilmoita asiaton viesti
Sivu 111:
”Väyläverkoston kokonaiskuva kootaan ja arvioidaan laaja-alaisesti. Kokonaiskehittäminen linjataan osana parlamentaarisen työryhmän esittämää 12-vuotista valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.
– – –
Erityisesti rataverkkoa ja raideliikennettä koskeville miljardihankkeille on syytä tehdä laaja-alainen vaikutusten arviointi sekä suunnitella ja rakentaa ne nykyisen verkon kanssa toimiviksi kokonaisuuksiksi, jotka tuovat lisää matkustajia raiteille ja mahdollistavat järkevän rahankäytön. Hankkeet tukevat Suomen kehittämistä, työvoiman liikkumista, kestävän liikkumisen tavoitteita toiminnallisesti ja alueellisesti tasapainoisella tavalla sekä tarjoavat
kilpailukykyisen vaihtoehdon lentoliikenteelle.
Hankkeita ei eroteta koko väyläverkoston kehittämisestä ja 12-vuotisesta liikennejärjestelmäsuunnittelusta, jotta kustannustehokkaimmat ja toimivimmat ratkaisut tulevat käytäntöön.”
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handl…
Tuollainen ”tutkitaan ensin ja hutkitaan sitten” on paljon parempi toimintatapa kuin esimerkiksi Helsingin kaupungin hellimän Pisaran ”rahat Kankkulan kaivoon vaikka väkisin” -asenne.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/onko-pisararata…
https://www.hameensanomat.fi/uutiset/hameenlinna-j…
X
Ilmoita asiaton viesti
Koska ei ole rahaa?
Ilmoita asiaton viesti
Kestää….. koska kokonaisvaltainen liikenne infran tutkiminen ,hallitusohjelman mukaisesti ,mukaan ottaen EU liikennestrategiassa mainitut viisi liikennemuotoa, on ollut tutkimatta ja analysoimatta muun liikenteen ja sen tarvitseman infran vaikutuksiin , sitten vuoden 2007 Vanhasen 2 hallituksen ohjelmatavoitteen asettelusta,
http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/27…
Ilmoita asiaton viesti