*

Daniel Sazonov

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikennekaari

Liikennepalvelulaki, ja sen oikeat vaikutukset

Liikennepalvelulaki astuu voimaan 1.7.2018. Liikenne- ja viestintäministeriö on perustellut lakia sen vaikutuksilla etenkin taksialaan. Kilpailun lisääntyessä hinnat putoavat, tarjonta paranee ja uudet innovaatiot kehittävät alaa.

Kirjoituksen kuvassa Hollanti, ja syyskuu 2017. Hollannissa taksiala vapautettiin 2000-luvulla. 

Liikennekaari edistyy, mutta mihin suuntaan?

Otetaanpa kantaa veroparatiisiyhtiön lobbauksessa tunnetun lehden uutisaiheeseen:

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/kilpailija-ruotsalaisen-taksijatin-kaup...

Kujalan kannattaisi ensin tutustua käsitteisiin. Näin hän saa kommenteista ja perusteluista uskottavammat. Taksiala Suomessa ei ole monopolia, se ei ole myöskään kartellia. Se on sääntelyä. Näiden kolmen termin erot on kuitenkin kohtuu isot. Toki käsiteanalyysit nyt harvoin ketään kiinnostavat.

Avoin kirje Anne Bernerille

Arvoisa liikenneministeri Anne Berner,

 

kun olette suurella tarmolla ja ennakkoluulottomuudella lähtenyt uudistamaan koko suomalaista liikennekulttuuria, haluaisin Teidän lisäävän uudistuksiin asian, joka on toteutettu kauan sitten ainakin Yhdysvalloissa, missä se toimii todella hienosti. Tarkoitan liikennevaloissa oikealle kääntymistä, kun valo näyttää punaista. 

Taksiliikenne tulevaisuudessa

Suomen hallitus hyväksyi tänään uuden taksilain. Se tulee voimaan 1.7.2018.

Hallitus purkaa taksialan sääntelyä. Sen kautta mm. taksien hinnoittelu vapaantuu, asemapaikka poistuu ja määräsääntelystä luovutaan. Laki sisältää edelleen monia virheitä, kuten mm. taksamittarien (kassakoneen) poistamisen. Jatkossa mittaria ei tarvitse lainkaan tai saman asian ajaa digitaalinen mittari, ts. kännykkäsovellus.

Uber ja vapaampi taksisääntely vähentää humalassa ajamista

Economist on uutisoinut tutkimuksesta, jonka mukaan new yorkin osavaltion alueilla, joilla kyydinvälityspalvelu Uber on sallittu ja yleistynyt, alkoholin aiheuttamat liikenneonnettomuudet ovat selvästi vähentyneet. Vastaavaa kehitystä ei ole tapahtunut alueilla, joilla Uber on kielletty.

Liikennesektori tulevaisuudessa - Taksiliikenne

Seurasin mielenkiinnolla 7.3.2017 käytyä Liikenne- ja viestintäministeriön järjestämää liikenne- ja viestintäfoorumia. Suuria puheita, hyvää keskustelua, paljon uskomuksia, rohkeutta ja ennusteita. Mielenkiinto lopahti nopeasti..

"Tulevaisuus tehdään nyt. Rohkeasti." - Anne Berner

Media on sulautunut osaksi politiikkaa – tapaus Berner

 Tapaus Berner on jo varmaan monen mielestä puhtaaksi kaluttu luu, mutta tuon kuitenkin asiasta esiin vielä yhden puolen. Tänä aamuna luettuani Hesarin ja MTV3:n pääuutisia silmiini pisti huolestuttava seikka. Hesarin Marko Junkkarin johdolla tehdyssä koko aukeaman analyysissä otsikoidaan, että ”Liikenneyhtiö kaatui Bernerin osaamattomuuteen”. Luin kovin odotuksin, että nyt asiantuntijat selvittävät, mitä kaikkea oli pielessä liikenneyhtiön sisällössä.

Berner tarjosi oivan täkyn kuntavaalitaisteluun

Ehkä paras ja yhteinen johtopäätös Bernerin erinomaisesta eistyksestä on se, että nyt kuntavaalien alla kaikki vastustajat saivat oivan täkyn vastustaa ties mikä syy kainalossa.

- Kokoomus on muka ollut täysin tietämätön. Orpo ei "tienyt mitään" ja fiksu Mykkänenkin säestää.

- PS:llä ei ole mitään muuta vaihtoehtoa äänien suhteen kuin vastustaa.

- Kepun vanha kaarti ml. Paavo Värynen löytää syyn tai toisen vastustaa puheenjohtajansa ja  ministerien toimintaa.

- Oppositon vastustus oli ilmiselvä reaktio.

Johtopäätös:

Ajatus hyvä! Liikennekaari kaipaa rautalankamallia!

Sähköautojen tulo pakottaa liikenneverkkouudistukseen (Veikko Kärkkäinen US Puheenvuoro).

Veksin puuheenvuoro täyttä asiaa; pilkkujen paikatkin on korjattu, tekevälle sattuu. Arvostan huomiota; sähkö tulee "polttoaineeksi", en itse ensin ajatellutkaan näin syvällisesti!

Mutta missä on Juha Sipilä? (puheenvuoro US, Veikko Huuska).

Kärjistän; Sipilä tekee selvitystä, mihin hän ei ole voinut vaikuttaa sukunsa osalta!

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä