*

Daniel Sazonov

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikennepalvelulaki

Taksiliikenne ja sen käsittämätön rekrytointi

Olemme tänään saaneet jälleen lukea yhden taksialan ison yhtiön tulevaisuuden suunnitelmista. Tämä(kin) iso yhtiö aikoo / kertoo rekrytoivansa uusia kuljettajia satojamääriä nyt ja silloin, kun taksiala vapautetaan kilpailulle. Suomalainen toimittaja nielee markkinointiviestinnnän sokeasti, kyseenalaistamatta totuuspohjaa.

Liikennepalvelulaki, ja sen oikeat vaikutukset

Liikennepalvelulaki astuu voimaan 1.7.2018. Liikenne- ja viestintäministeriö on perustellut lakia sen vaikutuksilla etenkin taksialaan. Kilpailun lisääntyessä hinnat putoavat, tarjonta paranee ja uudet innovaatiot kehittävät alaa.

Kirjoituksen kuvassa Hollanti, ja syyskuu 2017. Hollannissa taksiala vapautettiin 2000-luvulla. 

Taksiliikenne tulevaisuudessa

Suomen hallitus hyväksyi tänään uuden taksilain. Se tulee voimaan 1.7.2018.

Hallitus purkaa taksialan sääntelyä. Sen kautta mm. taksien hinnoittelu vapaantuu, asemapaikka poistuu ja määräsääntelystä luovutaan. Laki sisältää edelleen monia virheitä, kuten mm. taksamittarien (kassakoneen) poistamisen. Jatkossa mittaria ei tarvitse lainkaan tai saman asian ajaa digitaalinen mittari, ts. kännykkäsovellus.

Liikennepalvelulaki

Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Rantala kertoo Iltasanomien haastattelussa seuraavaa: http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005175362.html

"Rantalan mukaan tavoitteena on synnyttää monimuotoisempia palveluita. Esimerkkinä hän käyttää postin ja henkilöiden kuljetusta samassa kyydissä.

Olli-Pekka Rantala: "Nyt joudutaan ajamaan erillisiä kyytejä eri tarkoituksiin, tämä auttaa erityisesti maaseudun palveluiden kehittymistä."

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä